Amikor az időjárás közbeszól

Február elejét írjuk, az időjárás eddig nagyon kegyes volt hozzánk, legalábbis megkímélt bennünket a kemény mínuszoktól. De a horgászt nem a zavarják a hőmérő alacsony értékei, hiszen ma már kitűnő ruházati felszerelések állnak rendelkezésre a viszontagságok ellen. Sokkal inkább a halak kapókedvének kifürkészése és a jó helyen, jó időben való csali felkínáláson töpreng. De ember tervez, Isten végez.

Február elején járunk, s ahogy belepillantottam éveken keresztül vezetett horgásznaplómba, már találtam bejegyzéseket erre az időszakra vonatkozóan a sügérek aktivitásával kapcsolatban. „3 db sügér mormiskázva, … 4 db sügér halszelettel, 5 pergerve…” stb. sorakoztak a februári emlékek. Ez a kis visszatekintés azonnal megalapozta a hétvégi horgászkirándulás körvonalait. Egy közeli holtágon fogunk léggyel sügérre horgászni. Úgy kaptam a telefon után mint vízbefúló a szalmaszálért, hogy azonnal felhívjam Ottó barátomat. Azt fölösleges és talán sértő lett volna tőle kérdezni, hogy van-e kedve hétvégén egyet sügérezni, ehelyett inkább a hétvégi időjárásról kérdeztem. Ő ugyanis rendszeresen figyeli ennek alakulását.

Reggeli borongás, bennünk és a tájon is

Reggel amikor az autómba kezdtem pakolni a jó időnek semmi nyomát nem láttam. Az autóm hőmérője 3 ºC-ot mutatott. Nem akartam túlöltözni, ezért a thermo ruhám dzsekijét otthon is hagytam. A kocsiban mindig ott van a polár kabátom, ha esetleg mégis szükség lenne rá mint vésztartalék, lesz mit felvennem.
Az egy órás autózás után, miközben felvettem barátomat és a partra értünk, az időjárás nem akarta pozitívabb arcát felénk fordítani. Az enyhe szél a hideg ellenére nem szegte kedvünket, lelkesen pakolgattuk ki a felszerelést. Egy-két keszeg felszíni aktivitását láttuk, apró karikák formájában. Reméljük felébredtek a vörösszárnyúak és a sügérek is lelkendezett barátom.
Elővettük a legyező botokat és egy-egy sügéres streamert kötöttünk fel. Alighogy párat dobtunk elkezdett fújni a szél. Nem szegte kedvünket az időjárás váratlan fordulata, sem a közeli nádcsomón vagy bokron landoló legyek kiszabadítása. Azonban a szél egyre csak fokozódott és szinte ellehetetlenítette a legyes módszert. Egyébként egyetlen kapásunk sem volt.
Elővettem hát az 5-20 g-os Antaresmet és egy sbiros szereléket állítottam össze. Egy 10 g-os merülő tojásból és egy másfél méteres 0,14-es előkéből. Az előke végébe egy marabu streamer került, amivel az előbb a legyező boton próbálkoztam. Ezzel már lényegesen jobban tudok szembeszállni a dacoló idővel és jóval távolabbra tudom eljuttatni a szereléket.

Ottó barátom a sügérrel

Barátom közben pickerre szerelt, és ahogy bedobott szinte feneket sem ért a szerelék, máris derékig bólintott a botja. Egy szép sügér volt a tettes. Azonnal jobb kedvre derültünk, annak ellenére, hogy a jó kirándulóidő sehogyan sem akart odatalálni a vízpartra. Sebaj, az eredeti tervet kissé módosítani kellett, de legalább horgászhatunk.
Félórányi dobálás után egy ránehezedést éreztem. Megemeltem a bot spiccét és valami visszarúgott, miközben karomban éreztem lassú, de ellentmondást nem ismerő egyenletes húzását. A féket elég kicsi értékre állítottam, hátha egy nagyobbacska sügér „megénekelteti” az orsóm. Egyébként sem szeretem a víz tetején kiszánkóztatni még az apróbb sügéreket sem.

Fotó után szabadon

A fárasztás nem tartott tovább két-három percnél, s barátom a tarkójánál fogva a partra emelte a kilón aluli csukát. Természetesen harapásálló előkét nem használtam, hiszen sügérezéshez felesleges, csak eldurvítja a finom szereléket. A szerencsém az volt, hogy oldalt a pofája külső ívébe beleakadt a damil így elkerülte e borotvaéles fogsort. Egy fénykép és már boldogan távozhatott is.

A várva várt idei első sügérem egy Mepps-en

Közel fél óra telt el kapás nélkül, ezért a sbirót lecseréltem egy 1-es Agliára. Már többször leírtam, hogy ez a szín nekem a kiemelkedő favoritom az összes többi színkombináció és körforgó típus közül. Szinte minden körülmény között tudtam vele halat fogni, aminek a többsége sügér, és csak elenyésző százaléka kisebb balin volt. A fogási eredményeim miatt hiszek ebben a körforgóban, ezért elsőként ezt csatoltam a karabinerbe. Nem is kellett sokáig várni a kapásra. A sügérek méretükhöz képest igen erőszakosan rontanak a csalira, most is így történt. Miután emeltem egyet a bottal és az orsóm karját is körbefordítottam, a súlyából éreztem, hogy egy sügér vendégeskedik a horgon. Igencsak szemrehányóan nézett felém, amint kiemeltem, nem tudta, hogy azonnal szabadul.
Így történt meg ez a nemvárt öröm, hogy megfogtam életem első sbirolinós csukáját.