Sügér V.

A sügér horgászata V.

Elérkeztünk a számunkra legfontosabb részhez, a nem kevésbé fontos apró részletek (megfelelő hely, felszerelés) áttekintése után, ez pedig a sügér horgá-szatának módszerei. Ezen a témakörön belül négy módszert tárgyalunk részle-tesen. Ezek az alábbiak. Úszós horgászat, fenekezés és mormiskázás, és a pergető horgászat. A pergetés részben más, már eddig tárgyalt műcsalis mód-szerekkel is megismerkedhetünk. Először vágjunk bele egy kis úszós sügére-zésbe!

Úszós horgászat
Az úszós horgászmódszert kétféleképpen is művelhetjük. Az egyik a spiccbotozás, a másik pedig a gyűrűs botos horgászat.

Spiccbotozás: igazán két méret az, amelyiket én személy szerint a leggyakrabban használok, egy 3 és egy 5 méterest. Mindkettő tűspiccel szerelt, valójában rendkívül gerinces, de megfelelően rugalmas keszegező botokról van szó. Csodálatos ívben tudják a sügerek meghajtani ezeket a varázspálcákat.

Útban a part felé, rövidboton

Ha olyan szituáció adódik, ahol egy 2,5-es bottal a lábunk alól szedhetjük a halakat, mint például egy stégen ülve, akkor én sem erőltetem a hosszabb botokat. Minél rö-videbb a bot, annál kellemesebb, borzongató érzéseket élhetünk át a halak fárasztá-sakor. Bárcsak minden nap úrrá lehetne rajtam az efféle borzongás... De térjünk visz-sza a realitás vízpartjára, és nézzük meg mi is lapul a szerelékes ládában, ha úszós sügérezésre készülünk.
A spiccbotos sügérezés nem kíván olyan mértékű felkészültséget, mintha az ember rakózni, vagy békéshalakra finomszerelékkel szeretne horgászni. Nem szükséges hat-nyolc méretű úszó, hajszálpontos súlyozás, a lehető leglágyabb előke, amelyen a legtermészetesebben lehet a csalit felkínálni. Mindenekelőtt, már itt szeretném le-szögezni, hogy a látszólagos „igénytelen felszerelés” használatát ha lehet, kerüljük.
A spiccbotos szerelék 0,10-0,12-es damilból készülhet, előkézni egyáltalán nem fon-tos akadálymentes terepen, de ha akadós helyen horgászunk, márpedig a célhalunk szívesen áll be vízinövény közé, akkor a főzsinórtól egy mérettel véknyabb előkét köthetünk.

Rövid spiccbottal fogott sügérem

Úszók közül a csalinknak megfelelő típust kell választanunk. Ha gilisztadarabbal, csontival vagy kapásszegény időszakban szúnyoggal akarunk horgászni, akkor a véknyabb antennájú úszókat szereljük. Amennyiben a nagyobb sügérekre pályázunk, a vastagabb, jól terhelhető antennával rendelkező modellek lesznek a megfelelőb-bek. Úszónk méretét a víz adottságai nagymértékben befolyásolják. Nyugodt felületű állóvízben horgászva kis csalival, elegendő a 4x16 (0,5 g) teherbírású is. Áramló vízű csatornák esetén, nagyobb csalit felkínálva a 3 g-os, a test anyagából kialakított an-tennájú úszó használata sem túlzás.

Spiccbotos szerelékek és úszók sügérezéshez

Az ólmozás kialakítása történhet sörétekből, vagy cseppólomból és sörétekből ve-gyesen. Én az utóbbi megoldás híve vagyok. A főólom egy stopperólom, melyet szil-ikon csövek segítségével lehet a damilra erősíteni, és a pontos súlyozást sörétekből alakítom ki. Egy jelzőólmot is szoktam a damilra csíptetni. Nem súlyozom az úszót antennára, csak a test és az antenna találkozási pontjáig. A mohó sügerek úgyis jól látható és vehemens kapásokat produkálnak.
A szerelék hallal közvetlen kontaktusban lévő eleme a horog. Mérete igazodjon a halak várható nagyságához, a 8-10-es már bőven megfelelő. Én, személy szerint a nagyobb, kerek öblűeket részesítem előnyben. Finomabb csalikhoz a vékony húsú, nagyobb gilisztához és halszelethez a vastagabb húsúakat használom, mindíg egy-ágúakat. A hármashorog durva és sportszerűtlen egy ekkora kisragadozóra.
Ezzel a spiccbotos témakör végére értünk. Vannak, akik megszállott spiccbotos hor-gászok és nem szívesen váltanak gyűrűsre, csak abban az esetben, ha a direkt módszer teljes csődöt mondott. Ilyen eset fordul elő akkor, ha a sügerek a botunk hatósugarán kívül tartózkodnak.

Vannak szituációk, mikor egy hosszabb spiccbot is elegendő, nem szükséges a match

Gyűrűsbotos horgászat: a sügér horgászata során nagyon sokan a spiccbotot vá-lasztják, a gyűrűssel szemben. Ez a választás teljesen korrekt, de vannak olyan ese-tek, amikor a sügerek tartózkodási helye nem érhető el spiccbottal. Ez az eset kisebb csatornákon és dús parti növényzetű vízeken ritkán fordul elő. Csatornákon azért, mert a túlpart sincs gyakran távolabb, mint 10 méter, ami spiccbottal kényelmesen meghorgászható. Dús vízinövényzettel borított partszélben a kis csíkosak megfelelő lesállást és a csukák ellen rejtekhelyet találhatnak, így nem vándorolnak be a nyílt vízre. Nagyobb tavak esetén, ahol gyér a part menti vegetáció, ott gyakran követik a sügerek az apróhal csapatokat. Ekkor kell a matchbotot elővennünk.

Egy matchbot a legtávolabbi sügértanyát is „közelhozza”

Úgy gondolom, nem kell ezt a bot típust részletesen bemutatnom, mindenki ismeri és a finomszerelékes horgászok gyakran használják is. A bot 3,90-4,20 m közötti, 10-15 magastalpú gyűrűvel szerelt pálca, mely elsősorban a távoli horgászhelyek úszós vallatására szolgál. A sügér horgászatában is ez lesz a szerepe.

Úszós horgászatnál gyakori a mélyre nyelés

A szerelék egyik meghatározó eleme az úszó, amelyet waggler néven ismerünk. Ez egy egypontos rögzítésű, általában változtatható mennyiségű önsúllyal rendelkező úszó. A sügér horgászatában nincs olyan fontos szerepe a hajszálpontos úszósúlyo-zásnak, természetesen a „félárbócra” állított úszósúlyozást mellőzzük.

A matchbotos sügérezés úszói

Az úszót egy fix rögzítővel kapcsolom a damilhoz, és a súlyozás alatt az előkét egy kis forgókapocsba kötöm. Ezzel az apró forgókapocs közbeiktatásával valamelyest elkerülhető a damil kedvezőtlen sodródása visszacsévélés közben.